De nestors
De nestors zijn ervaren senioren die leidinggevende functies hebben vervuld in het bedrijfsleven, bij de overheid en bij maatschappelijke organisaties. Zij worden op basis van strenge criteria zorgvuldig geselecteerd.
Nestors hebben regelmatig overleg in regionaal verband over:
- intake, uitvoering en evaluatie van opdrachten;
- ondersteuning van collega-nestors bij de uitvoering van hun opdracht;
- voortgang en kwaliteit van hun werk;
- intervisie;
- overleg met het bestuur
Onze organisatie
De Nestorkring is een stichting. Het bestuur bestuurt de stichting.
Bestuurssamenstelling juni 2022 v.l.n.r.
- Jan Bauer (regiocoördinator West)
- Bert Smid (voorzitter)
- John Bloemers (secretaris)
- Henk van der Pas (penningmeester)
- Nicole Senteur (regiocoördinator Noord/Oost)
- Annie Heins (medewerker secretariaat)
Hoe is de Nestorkring ontstaan?
Klaas Groen en Gerard Stikkelbroeck, de ‘founding fathers’, kwamen in 1990 op het idee om een diverse en kleurrijke groep van adviseurs, georganiseerd in een actieve Stichting, op te richten. Het zou een landelijke kring van actieve senioren moeten worden, die hun werk om niet, op een professionele wijze uitvoeren op verzoek en in opdracht van maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk. De Nestorkring werd geboren.
Sindsdien heeft de Nestorkring zijn bestaansrecht bewezen. Hij heeft ruim 800 opdrachten kunnen uitvoeren door gemiddeld 20 tot 25 actieve nestors. Het doel is nog altijd actueel: “De stichting heeft ten doel de werving en selectie van nestors ten behoeve van de bij de Nestorkring aangemelde verzoeken om advies, ondersteuning of coaching van organisaties zonder winstoogmerk op het gebied van gezondheidszorg, zorg en welzijn, onderwijs, cultuur en andere sectoren, alles in de ruimste zin des woord” (artikel 2 Statuten, 1999).
Nestors zijn zelfstandige adviseurs en coaches, die belangeloos en zonder financiële beloning hun werk doen. Ze zijn niet in dienst van de Nestorkring. De nestors zijn aangesloten bij één van de drie regionale teams. De teams zorgen voor de match tussen een opdrachtgever en een nestor, bewaken de kwaliteit van de uitvoering van opdrachten en bevorderen de competenties van de teamleden.
Onze nestors
Dr. D. (Dries) Koster
Ik heb altijd in het onderwijs gewerkt, in alle sectoren: primair onderwijs, Universiteit, HBO, MBO en de laatste jaren Voortgezet Onderwijs. Ik ben pedagoog nadat de Pedagogische academie was afgerond. Vanaf 2002 leiding gegeven en in mijn laatste functie als directeur bestuurder.
H. (Haaije) van der Brug
Ik ben beschikbaar om organisaties, leidinggevenden en bestuurders te ondersteunen. Als (organisatie) adviseur, mentor of coach. Bekijk mijn expertises.
J.M.J. (Jacobien) Hoefnagels
Door mijn jarenlange werkervaring als trainer en coach in non-profitorganisaties, ben ik een professional die zich richt op individuele mensen en/of teams die door verschillende omstandigheden vastlopen.
W. (Willy) van Stam
Graag wil ik mijn kennis en ervaring inzetten om mensen en organisaties te helpen en inspireren. Mijn expertise ligt op professionalisering, ontwikkeling en verandermanagement.
E. (Ellen) Lems
Door mijn vele interim- en projectopdrachten heb ik geleerd om specifieke problematiek snel te herkennen, te analyseren en oplossingsrichtingen aan te dragen. Mede daardoor kan ik mij goed in anderen en in andere situaties inleven en aansluiten op de belevingswereld en cultuur van een organisatie. Verder ben ik doortastend en resultaatgericht
Drs. A. (Arend) Kroes
Na meer dan veertig jaar werkzaam te zijn geweest in verschillende functies bij de rijksoverheid wil ik mijn kennis en ervaring graag delen. Als nuchtere boerenzoon uit de Noordoostpolder heb ik eerst Chemie gestudeerd in Eindhoven en later Milieuwetenschappen en Theologie; een grote variatie aan studies.
Drs. M. (Marga) Haveman
Na mijn opleiding tot psychiatrisch verpleegkundige, werkte ik als manager en bestuurder in de zorgsector. De afgelopen twintig jaar was ik actief als interimmanager, toezichthouder en adviseur. Daarnaast adviseerde ik zorgorganisaties in landen in Azië en Afrika, waar ik leerde hoe je ook vanuit een heel andere cultuur en ander perspectief naar een vraagstuk kunt kijken.
Drs. M. (Marian) Stet
Een belangrijke drijfveer voor mij is dat mensen in organisaties zich gezien en gehoord voelen, dat zij de ruimte krijgen om hun werk te kunnen doen op basis van hun deskundigheid en dat ze mogen leren.
L. (Lydia) de Jong
De afgelopen 25 jaar heb ik gewerkt als manager, deels in een vast dienstverband, deels om interim klussen te klaren. Daarbij heb ik me onder meer op het terrein van procesmanagement en interne communicatie tijdens verandertrajecten gespecialiseerd.
J. (Jos) van Wesemael
Jurist en politicoloog. Loopbaan bij rijksoverheid en gemeente in bestuur, beleid, uitvoering en bedrijfsvoering, waarvan 35 jaar tevens als leidinggevende.
A. (Bert) Smid
Na een studie Economie en Sociale Geografie een aantal jaren leraar. Daarna meerdere directiefuncties in het middelbaar beroepsonderwijs en VO. Ook actief geweest als interim directeur, adviseur, projectleider en trainer; tevens directeur van een onderwijs-adviescentrum geweest.
Drs. J.T.M. (John) Bloemers
Opgeleid als onderwijskundige. Jarenlang werkzaam geweest in de onderwijsadviesbranche als adviseur, coach, projectcoördinator, interim-manager. Carrière in deze sector beëindigd als directeur-bestuurder.
Drs. N.E.H.J. (Noëlle) Leufkens
Als socioloog heb ik diverse functies gehad in de non profit sector: leidinggevende op middenkader niveau, docent, eindverantwoordelijk manager en bestuurder. Daarna was ik als zelfstandig ondernemer project- en interimmanager en gecertificeerd coach.
Drs. Ir J.A. (Johan) Sevenhuijsen
In mijn loopbaan heb ik als adviseur, directeur en toezichthouder veel ervaring opgedaan met strategieontwikkeling en complexe veranderingen in organisaties.
Drs. M.S.T.M. (Marcel) Weijers
Werkzaam geweest als o.a. directeur, bestuurder, toezichthouder in onderwijs, gezondheidszorg en kunst. Hij is een betrouwbaar sparringpartner voor bestuurders bij het oplossen van strategische kwesties; duurzaamheid, draagvlak, inzichtelijkheid zijn daarbij vanzelfsprekend.
Mr. J.E. (Jan) Bauer
Graag ben ik beschikbaar om maatschappelijke organisaties te ondersteunen. Als adviseur, mentor, sparringpartner of coach.
Mijn expertise:
bestuur, toezicht en medezeggenschap.
strategieontwikkeling.
versterking van de positie van cliënten.
H. (Henk) van der Pas
Met als startpunt een opleiding in bedrijfseconomie en accountancy ben ik doorgegroeid naar functies als algemeen directeur, bestuurder, adviseur en toezichthouder. In deze functies was het belangrijk om in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen en veranderende klantbehoeften, met open oog en oor voor de mens in de organisatie.
B.(Bart) Geerink
Mijn ervaring heb ik vooral opgedaan bij woningcorporaties en zorginstellingen. De laatste jaren ben ik als (interim) manager en directeur actief geweest. Daarbij lag het accent van mijn werk op organisatieverandering en procesverbeteringen.
H. (Hans) van Houcke
Na een 20 jarige loopbaan in de kwaliteitszorg bij grote commerciële ondernemingen sinds 1996 als zelfstandig organisatieadviseur werkzaam in diverse samenwerkingsverbanden.
Een groot deel van de organisatieadviesopdrachten en interimposities bestrijkt de publieke sector, waaronder met name: de veiligheidsregio’s, politie, brandweer, welzijn en maatschappelijk werk, jeugdzorg, justitie, infrastructuur en de gezondheidszorg.
Drs. F.A.M. (Frans) van Pinxteren
Ik ben beschikbaar als gesprekspartner en adviseur van bestuurders en directieleden van maatschappelijke organisaties op het terrein van strategie- en organisatieontwikkeling en daarmee samenhangende invoeringsvraagstukken.
Drs. W.E. (Wytzia) de Savornin Lohman
Beschikbaar als gesprekspartner en/of strategisch adviseur voor organisaties, bestuurders en leidinggevenden, die nieuwe ontwikkelingen in gang willen zetten, zich willen herbezinnen op een andere koers, pilots willen opzetten intern of in samenwerking met andere organisaties, e.d.
J. (Jan) Padding
Veelzijdig people manager met ruime ervaring in organisatorische vraagstukken: reorganisaties, verandermanagement, beheer en personeel. Werkzaam geweest in verschillende management functies in de Gezondheidszorg (algemeen ziekenhuis).
Mr. A.M. (Bram) Busstra
Jurist. Na mijn afstuderen in 1970 was ik in Nederland werkzaam in de sociale sector. Vanaf 1978 werkte ik in het buitenland als projectmanager. Samen met mijn partner was ik eigenaar van een adviesbureau en voerde als adviseur institutionele ontwikkeling meer dan 40 opdrachten uit op het terrein van bestuurlijke decentralisatie, gezondheidszorg, infrastructuur, rurale ontwikkeling, natuurbescherming en meer.
N.J.M. (Nicole) Senteur
Tot 2011 ben ik werkzaam geweest als bestuurder in de sector zorg en welzijn. De afgelopen jaren actief als toezichthouder en voorzitter van de klachtencommissie Nationale Politie, regio Noord Oost Nederland.
J. (Jan) Slagter
Opleiding / Ervaring: HBO Onderwijs, MO Geschiedenis en managementstudie. Leraar, directeur diverse basisscholen en algemeen directeur onderwijsstichting. Ervaring in provinciaal en gemeentelijk bestuur; diverse andere bestuursfuncties. Kennis van management, financiën, personeelsbeleid en organisatie- ontwikkeling.
Dr. E. (Edo) Jongejan
Na een leven als (interim)manager bij overheden en non-profit organisaties ondersteun ik graag organisaties die een stap vooruit willen zetten. Dat kan van alles zijn: strategie, fusie, krimp, herordening van taken en mensen, governance, subsidierelaties.Motto: eerst denken, dan doen en volhouden! Branches: welzijn, vrijwilligersorganisaties, cultuur- en natuurorganisaties.
P. (Paul) Appel
Van huis uit ben ik jurist en sociaal wetenschapper. Mijn ervaringsgebied bestrijkt de centrale overheid, de zakelijke dienstverlening en het onderwijs. Belangrijkste functies waren hoofd automatisering, marketing & sales- manager, management consultant, faculteitsdirecteur en – de afgelopen tien jaar- bestuurder in het primair onderwijs.